Vissza a főoldalra
 
ONLINE MÛVÉSZETI, KULTURÁLIS FOLYÓIRAT
(világhálón:2001. március 1-jétõl, nyomtatásban: 2002-2010 között)
 
Aktuális írások
Elsõ közlés írások
* * * JÁTÉK* * *
Kulturális ajánlatunk
Munkatársaink
Kortárs válogatás
Klasszikus válogatás
NapSziget Galéria
Nyomtatott NapSziget
Támogatóink
 
ELSÕ KÖZLÉS ÍRÁSOK
(szerkeszti: Bandi Katalin - vers, Szénási Sándor István - próza)
 
Weiler Eszter
(1955- )
Utazások - VII.
Olaszországi körutazás - 4. Firenze (3)
Az idegenvezetõ röviden ismertette Michelangelo élettörténetét. Michelangelo szegény sokgyermekes családban született. Szülei beíratták a grammatika iskolába. Titkon azonban éjjel rajzolással foglalkozott. Emiatt családja szidalmazta. Tizennégy éves korában beállt mûvészeti tanulónak. Tehetsége és személyisége oly mértékben fejlõdött, Domenico, akihez beállt, hogy elsajátítsa a mûvésztudományt, elámult, hogy nagyszámú tanítványait, sõt magát a mestert is túlszárnyalta. Az ifjú mûvész arra sem volt rest, hogy mestere mûvét is képes volt kijavítani. Michelangelonak Firenzében nem akadt párja. Lorenzo de Medici elhatározta, hogy pártfogolni fogja a mester. Lorenzo de Medici halálának emlékére megépítette a Medici Kápolnát, úgy gondolta, hogy a család emlékmûvein feltünteti a világmindenség alkotóelemét, mégpedig négy szoborcsoport formájában, amelyek részben közrefogják, s betakarják a sírokat. Az egyik emlékmûvön az Éjszaka, a Nappal, a másikon, a Hajnal és az Alkony jelképe látható. Mindegyik testtartása gyönyörû, izmaik mesteri testtartással vannak kidolgozva, Nem csoda, hiszen Michelangelo rendszeresen boncolni járt, ahol megfigyelhette az emberi testtartás és anatómia jellegzetes jelképeit. A Mester a síremléken valamennyi alkotása látható. Feltehetõleg azzal a céllal készültek, hogy a szem sose fáradjon el a nézésükbe. Eredetileg a tér belsõ részére tervezte, hogy körbejárható legyen, végül is azonban közvetlenül a falak mentén tervezte és helyezte el õket. Andrea körbenézve csodálattal figyelte a szoborcsoportok csodálatos kivitelezéseit.
 
Michelangelo Dávid szobra, mely az eredeti végsõ helyén az Galleria Academian lett kiállítva. A négy méteres szobor anatómiailag tökéletesen kimunkált test. A világ legcsodálatosabb Carrarai márványából faragta ki a Mester. Meglátta a márványtömbben Dávidot, így csak addig vésett, míg a fölösleges márványt le nem faragta. Ebbõl is látszik a boncolások által történõ tanulmányozása. A szobor megtestesíti az ifjúság lendületét bátor öntudatát, magabiztosságát és az igazságba vetett hitét. A kezében tartott parittya megmutatja a harca való készségét, mely a hatalom Góliátjával is szembe mer szállni, a reneszánsz kornak az emberideálja, Firenze jelképe.
 
Michelangelo nem csak a szobrászatban volt híres, hanem, az építészetben is. Õ tervezte a Biblioteca bejáratát, valamint lépcsõsorát, és olvasótermét is, ami az egyik legismertebb az általa tervezett épületek részleteinek. Rómában is fémjelezte az építészeti zsenialitását... Festészetben is tökéletes volt, mert a Sictusi Kápolnát az õ freskói díszitik.
 
Elmondhatjuk, hogy a legkiválóbb szobrász, építész, s nem utolsó sorban festõ hirdeti ma is tehetségét, ami megmaradt az utókor számára.
Ez az írás 2019. április 13-án került a NapSziget honlapjára.
 
Weiler Eszter további írásai az Elsõ Közlés Írások rovatban 
 
visszatérés az
Elsõ Közlés Írások
rovathoz
 
Aktuális írások
Elsõ közlés írások
* * * JÁTÉK* * *
Kulturális ajánlatunk
Munkatársaink
Kortárs válogatás
Klasszikus válogatás
NapSziget Galéria
Nyomtatott NapSziget
Támogatóink
 
  Az írásokkal kapcsolatos véleményeket, illetve a közlésre szánt alkotásakat
e-mail címünkre valamint az 1174 Budapest, Podmaniczky Zs. u. 3. postai címre várjuk!
Szerkesztõségi forródrót és SMS-küldési lehetõség: 06-30/520-1428
 

...ami a NapSzigetbõl kimaradt...
Vissza a főoldalra

Mûvészek és mûvészetek a világhálón